Rover 2xx
Мнозина твърдят, че партньорството между Rover и Honda е едно от най-успешните начинания в автоиндустрията от края на 70-те и началото на 80-те години на миналия век. Съчетаването на японски стандарти в инженеринга и качеството на изработката с британска марка на 70-годишна възраст наистина изглежда повече от обещаваща идея в онези смутни за английската промишленост времена. Резултатът от това сътрудничество всъщност съвсем не е толкова грандиозен, но е факт, че то помага на затъналия Rover да стъпи отново на крака, а за конкретен спасител на славната фирма е провъзгласен един малък автомобил със скромното име 213. Той се появява на бял свят през 1984 г и по същество е Honda Civic с легендарната емблема с викингски кораб. Такъв е и още по-успешният му наследник със заводски индекс XW, дебютирал през 1989 г.
По навика на традициите японската конструкция и британската сглобка се смятат за идеално допълващи се компоненти на всяка кола. Практиката обаче показва, че героят на този материал все пак щеше да е по-добър автомобил, ако се наричаше Honda 200/400. Въпреки неоспоримите си качества, малкият Rover страда от някои типични недостатъци на английските возила, с които дори педантите от BMW не успяха да се справят. Повечето от дефектите, които показват представителите на серията 200/400 са дребни и дразнят предимно с количеството си, но това съвсем не значи, че сериозни проблеми са изключени.
Каросерията впечатлява с качеството си и има дълъг живот. Антикорозионната защита и лаковото покритие също са на много високо ниво. Определени елементи от сглобката обаче куцат. Ако за кабриолетите например е в известна степен допустимо горната част на вратите да пропуска вода, лошото уплътнение на колите с неподвижен покрив меко казано учудва. Версията Coupe пък трябва да е минала метър при аеродинамичните тестове, защото люкът на покрива вдига страшен шум при движение. Петата врата на хечбековете се слави с некачествена ключалка. Досаден недостатък, отстранен след 1992 г., е гърлото на резервоара, което "връща" гориво и полива задния калник.
Както се полага на британски автомобил, интериорът на Rover 200/400 е сдържано старомоден. Седалките са удобни, а в материалите преобладават спокойни тонове. Има дори дървени вложки. Оборудването е богато за кола от този клас независимо от модификацията. Не липсват нито тонирани стъкла, нито регулируем волан. Пълното удоволствие обаче се нарушава от зле прикрепени декоративни панели от вътрешната страна на вратите и скърцащи елементи по арматурното табло. Шумоизолацията е слаба, а с течение на времето се деформира тапицерията на салона.
При много коли, произведени през 1996-а (последната година на тази генерация), са отчетени луфтове на предните седалки, възникващи заради дефект на механизма за регулиране на височината им. Има и случаи на скърцащи облегалки, които се дължат на некачествена сглобка. Задните стъкла се свалят само частично, а електрическите им механизми се контролират от бутони между предните седалки. Чистачките пък са шумни, бавни и слабоефективни.
Rover 200/400 не обича пътища като българските. Окачването е "суховато" и се отнася с британско пренебрежение към неравностите. Ходовата част е здрава, но амортисьорите не издържат много. Най-слаби са в колите от първите две години от производството. Характерен за тях дефект е и течът на работна течност от хидравликата на волана. През октомври 1990 г. в заводите на Rover променят разположението на шланговете на системата, а надеждността на свръзките се повишава. Повечето от произведените преди това коли са подложени на същата операция в периода на гаранционното обслужване.
Доста по-неприятни могат да се окажат проблемите със спирачната система, които мъчат малкия Rover. Модификациите 214/414 страдат от прекомерно бързо прегряващи дискове. Замяната им понякога се налага след има-няма 35 000 км, защото се износват и деформират заради малката си работна площ. Самите спирачки са добри, но прекалено мекият педал тушира обратния контакт с пътя и ако няма ABS, а без такава са болшинството автомобили, колелата могат лесно да блокират.
Rover 200/400 се оборудва с британски и японски бензинови двигатели с обем от 1.4 до 2.0 литра и френски дизели на Peugeot. Интернационалната гама от агрегати е подбрана така, че да задоволи търсенията на всеки потенциален купувач от любителя на пушещи гуми до патологичния циция, при това с най-доброто.
Бензиновите мотори пасват добре на каросерията, но си имат недостатъци. Типична неизправност при колите от 1989-1991 г. с 1.4-литров двигател е недобре работещият електронен блок, ръководещ запалването. Дефектът е отстранен през 1991, когато започва да се монтира по-надежден датчик за положението на коляновия вал. Колите с 1.6-литров двигател със 130 к.с. страдат от подобни проблеми, предизвикващи пробиви в ускорението и нестабилност на празните обороти. Най-често срещани при турбоагрегатите с работен обем 2.0 литра са течовете на охладителна система, пропускаща гарнитура на цилиндровата глава след 60-80 000 км и завишен разход на масло. Бъдещият собственик на бензинов Rover 200/400 трябва да се приготви и за сериозни разходи по изхранването на иначе мускулестите двигатели - "лапат" средно литър повече, отколкото конкуренцията.
Прието е за френските дизели да се говори или добре, или никак. При турбодизеловите Rover-и от 1992-1993 г. обаче не са рядкост течовете от маркучите на охладителната система. Проблемът е отстранен през октомври 1992-ра, когато започват да се монтират нови стягащи скоби, и юни 1994, след промяната на уплътнителя на термостата.
При автомобили от първите две години от производството на 200/400 са известни няколко типични неизправности със съединителя. Заради зле закрепено жило на амбриажа при изключване от скорост възниква шум. 1.6-литровата модификация GTi пък е известна с бързоизносващия се диск на съединителя, чиято замяна се налага след 70 хил. км.
За разлика от сцеплението, скоростните кутии на компактния Rover са почти безупречни. Известни са само редки случаи на отказ на лагера на пета предавка при 1.4-литровите модификации от 1990 г. след пробег от около 50 000 км.
Значително повече неизправности показва електрическата система на 200/400. Версиите с 1.6-литров мотор и особено GTi са оборудвани с алтернатор, чийто живот не е много дълъг. Нерядко се налага замяната му след едва 50 хил. км. Малко издържа и акумулаторът. Стартерът на някои коли производство 1990-91 г. понякога продължава да работи след като двигателят е запалил. Главоболия създават също така чистачките, нагревателят на задното стъкло, ключът за мигачите и скоростомерът.
Изброените дефекти, разбира се, съвсем не са задължително явление при всички Rover-и от серията 200/400. Броят им обаче поставя малкия британец доста зад японския му първообраз както по отношение на качеството, така и в ценови аспект. Най-популярните и разпространени 1.4-литрови модификации на модела са значително по-евтини от средното за класа (граф. 1), а и се обезценяват чувствително повече (граф. 2). Слабото търсене на модела и най-вече компромисното качество на изработката го отпращат в дъното на класацията за далновидни покупки в голфовия клас.
Сред безспорните качества на модела следва да се отнесат цените на резервните части, които биха могли да са далеч по-високи предвид произхода на колата. Като цяло обаче в категорията на 200/400 има доста по-удачни предложения, макар да не носят емблемата на Rover. Ако все пак сте решили да купите именно този модел, постарайте се да намерите произведен след 1992 г. екземпляр (познават с лесно по хромираната радиаторна решетка). Най-уместно обаче е да жертвате повече пари за автомобил от следващото поколение, което се ползва със значително по-добра репутат
Източник: http://mobile.bg